Les dones i la canalització de l’aigua a la Catalunya de l’Alta Edat Mitjana.

Des de la tradició visigòtica, abans que la reforma benedictina s’instaurés plenament, hi havia monestirs, escampats per les valls catalanes, que eren petites celles o casetes agrupades com les “laures” d’Orient. Els “monistrols” dels temps visigòtics no eren els imponents edificis que associem a la paraula monestir, més aviat serien ermites, a vegades cases fetes de fusta i fang, de les que no ens ha quedat vestigi, també podien ser coves.

Algunes d’aquestes primeres comunitats eren mixtes o dobles, podrien dir “familiars”. Tot i que hi haguessin clergues i algun prevere, l’abadessa tenia un paper importat i res es feia sense consultar “la que governa les verges de Crist”[1] Aquestes verges podien ser religioses o seglars, així s’entén que algunes dones autodenominades i reconegudes com a “Deovotes i Deodicades” es podien consagrar sense perdre la capacitat de fer ús dels seus propis bens. No oblidem que també les vídues podien entrar a formar part d’una vida domèstica o eremita que es fonamentava en un pacte entre les parts. Això passava i així està recollit a les actes dels concilis de l’època visigòtica. No és estrany que continués aquest estil de vida durant uns segles plens d’incerteses. Més endavant la reforma carolíngia ho transformà tot.
Sabem que s’establien als llocs on hi havia cultes primitius o antics, aprofitant el que s’hagués conservat, a prop de les vies de pas, dels rius i l’aigua. Manuel Riu les va estudiar a les valls del Pirineu i Ordeig i Mata a Osona i Berga.

La falda del Montseny deuria ser un lloc que permetia la vida a les petites comunitats de camperols, al voltant de petites esglésies-ermites que serien absorbits pel poderós monestir benedictí de Sant Cugat i pels bisbats, que establien les demarcacions parroquials.

En parlar del Montseny ja vèiem com un grup de gent venien en 941 al Comte Sunyer les seves propietats a Vila-Rifà per mil sous. Probablement eren una comunitat mixta. L’únic que sabem del cert, és que en aquest monestir hi hauria una petita comunitat de Deodonades fins el s. XIV.
Baixem a la zona sud-est del Vallés Oriental. Al 946 Sendred i la seva dona Elisabet donen a Sant Cugat terres i vinyes a Lliçà d’Avall o «Licano subteriore» i a Perafita (un lloc no gaire precís entre Granollers i la Roca), entre els límits apareix Sant Julià de Lliçà d’Amunt[2]. Els antropònims que trobem: Servodei, Sinleva, Guitard, Tórtora, Maria, Escolástica, Ferrucio… homes i dones considerats per igual.

Les donacions que es feien als monestirs i esglésies sovint eren per a conservar la propietat en règim d’usdefruit, és a dir, que ja no podien vendre-la i que havien de pagar una tasca acordada. En aquest, com en d’altres casos que observem, després de la donació important venen tot un seguit d’altres més petites, com si tot el veïnat es veiés obligat a posar la seva part en joc.
Deixem constància d’algunes: en 945 Guisalec i la seva dona Splandonia donen a Sant Cugat a la “Vila Ariulf” o Valldario (entre Granollers i la Roca). En 949 és Just qui dóna “per manament del seu pare”. En 956 Salomon ila seva dona, Revella donen a Sant Cugat cases, corts, ferragenal, hort i arbres a la zona de Gallecs, en un dels límits apareix la “eixida comú” (entrada a les cases) i s’anomena a Gontard “Bonhome”. El 963, els marmessors d’aquest Gontard: Sisoald, Geribert i Oriol donaran a Sant Cugat un alou a Gallecs.[3]
El 965 Deudat, Oriola[4], Adolf i Martí donen una vinya a Vilanova de la Roca, seguint les disposicions de Silici. En 974 Guifred, anomenat “Abas”, marmessor d’Adaulf, levita, dona terra a Sant Cugat a la vila Romanedo (Vallromanes), a Gallecs i a Orreos més dos bous, vi i eines[5].

El 972 Ervigi, mort a Jerusalem, fa donacions a l’església de Sant Miquel de Barcelona del que posseïa a Sant Miquel de Martres a Caldes de Montbui fent donacions també a la Seu i a diferents esglésies de les seves propietats a Vallromanes, Vilanova de la Roca… Oriol, prevere, dóna en 977 a l’església de Sant Miquel de Barcelona terra, vinyes, cases, corts i horts amb arbres, per quedar-se en usdefruit a Vilarzir (torre de Malla), una de les vinyes era la que va plantar “Gotmar et fraters seus”, aquests fraters sonen a comunitat religiosa. També Guitard fa importants donacions a diverses esglésies el 981, entre elles, dóna a Santa Maria del Mar bens a la Torre de Malla que van ser d’Adalvira[6].

En 979 Delà permuta “per voler de Déu” terra, cases, cort, arbres, aigua, recs i cap de rec a Gallecs, al límits trobem a “Ermessinda Deodicada”. En 983 Bellit dóna a Sant Cugat diverses propietats a Sant Menat (Sentmenat), Granollers, Santiga (Santa Maria l’Antiga a Santa Perpetua de la Moguda) i altres llocs. El 990, en morir Bellit, els marmessors: Spanesinda, Adroer i Sperandéu, donen a Sant Cugat un alou a Llerona.[7]

Les donacions testamentàries s’entenen, donada la necessitat de ser enterrat “a sagrat”, també es ferien en altres “rituals de pas”, com naixements i casaments o podrien respondre a la necessitat –obligació- de vendre quedant-se en usdefruit. Els benedictins han passat a la història per allò del ”ora et labora”, una frase mai escrita a les seves regles, però el que van implementar és l’obediència total a l’abat. Inclús les religioses havien de quedar sota el poder masculí, cosa a la que elles es van resistir.
No és el que veiem encara al segle X, entre una gent que potser estava fent el pas de quedar sota un monestir benedictí com el de Sant Cugat, que contava amb el reconeixement dels Comtes i/o sota el bisbat que anava arreplegant esglésies i organitzant el territori mitjançant les demarcacions parroquials.
No podem determinar si eren comunitats monàstiques, perquè qui ha transmès el testimoni escrit era la institució que els va absorbir i anul·lar. Només queden els seus noms, alguns d’aquests han originant topònims, com la “Vall d’Ariulf”, avui un centre d’interpretació històrica i natural de la Roca del Vallés, la “Vall d’Oriola”, origen del nom Valldoreix, llavors conegut com Aqualonga o el lloc de “Gallecs”, potser degut a un tal Galí “gallec”, pare d’Auxili que el 923 ven al bisbe Teuderic de Barcelona els seus drets a Parets del Vallés[8].

El 984 l’abat de Santa Maria de Ripoll dóna al de Sant Cugat terres, torre i cort a Montjuïc i a Banyols, on trobàvem, als límits, a Virgilia i a Orúcia Deodicades. A canvi, rep de Sant Cugat terres i vinyes a la Vall d’Arnulf, a Corró i a Granollers. A final de segle, la zona del voltant de Barcelona sembla el tauler d’un joc a punt de començar. Tots els potents permuten entre ells.

En 993 Ermengarda “Bona Dona” i Na Eldregodo donen a Sant Cugat terres i horts que tenen a Parets que limiten amb l’església de Sant Vicenç i Santa Leda de Mollet, amb la “Vila Alvir” (Vilarzil o Torre Malla), amb el torrent i la via que passa per Gallecs i va a la torre d’en Guifred.[9]

Les dades que aquí hem consignat són només una petita mostra que mostren:
- La consideració més igualitària envers les dones al segle X i el paper rellevant que elles van jugar.
- La presència a les nostres valls de comunitats familiars que treballaven i administraven en comú i de comunitats mixtes cristianes que seguien una espiritualitat més lliure.
- La necessitat de recollir uns noms que evoquen aquesta presència poc coneguda per la història.
La constant que va sorgint en aquest treball, amb el que només preteníem donar a conèixer a dones que actuaven al s. X, és que, quan s’imposa un poder més gran, les dones i les dissidències són reprimides i obviades.
Ens pot passar el mateix al segle XXI?

Àngels García-Carpintero Sánchez-Miguel
L’H, juny-2020, mirant amb preocupació els fets presents.
[1] Bada, Joan (2005). Història del Cristianisme a Catalunya. Barcelona: Eumo i Pagés.
[2] Mas, Josep (1909-1914). Cartulari de Sant Cugat (CSC). Vol. IV, XXI.
[3] Mas, Josep CSC, o.c. Vol. IV, XX (945), XXIV (949), XXXV (956) i LVIII (963).
[4] A Oriola la tornem a veure com a marmessora de Fedancio al 976
[5] Mas, Josep CSC, o.c. Vol. IV, LXX (965) i XCII (974)
[6] Feliu i Montfort, Gaspar (1971).El dominio territorial de la sede de Barcelona: 800-1010. Tesis. UB. Vol. II, n. 48, 54 i 59.
[7] Mas, Josep CSC, o.c. Vol. IV, n. CXXIII (979), CXXXVIII (983) i CCXIV (990)
[8] Feliu G. (1971), o.c. Vol. II, n. 8
[9] Ibídem, n. CXLX (984) i CCLIII (993)
Many thanks! Quite a lot of material.
mathematics homework
writing dissertation
[url=https://essayssolution.com/]essay[/url]
harvard college essay
Me gustaMe gusta
With thanks, I like this!
thesis paper
paper writing
[url=https://essayssolution.com/]write my paper[/url]
essay writer service
Me gustaMe gusta
Amazing a good deal of amazing knowledge.
essays writers
essays writing service
[url=https://essayssolution.com/]essays writing service[/url]
cheap essay services
Me gustaMe gusta
Seriously all kinds of amazing material.
dissertations
essay writings
[url=https://essayssolution.com/]dissertation writing services uk[/url]
how to write an introduction for an expository essay
Me gustaMe gusta
You actually stated that terrifically.
couseworks
best essay writing services
[url=https://essayssolution.com/]paper writing services[/url]
how to write an exemplification essay
Me gustaMe gusta
Helpful stuff. Appreciate it.
essaytyper
help writing thesis
[url=https://essayssolution.com/]essays writers[/url]
legit essay writing services
Me gustaMe gusta
You made your point!
cpm homework
couseworks
[url=https://essayssolution.com/]essay writer[/url]
how to write a critical analysis essay
Me gustaMe gusta
You definitely made the point!
paper writing service
mathematics homework help
[url=https://essayssolution.com/]argumentative essay topics[/url]
custom essays services
Me gustaMe gusta
You said it adequately.!
how to write an argumentative essay
dissertation writing
[url=https://essayssolution.com/]essay writting services[/url]
custom written essays
Me gustaMe gusta
Truly tons of very good facts.
my homework
writers help
[url=https://essayssolution.com/]essays writer[/url]
steps to writing a essay
Me gustaMe gusta
Truly tons of excellent material.
dissertation examples
dissertation writing
[url=https://essayssolution.com/]essay writers[/url]
writing a great college essay
Me gustaMe gusta
Kudos! I like it.
argumentative essay
how to write a thesis
[url=https://essayssolution.com/]dissertation writing services uk[/url]
best friend essay writing
Me gustaMe gusta
You’ve made your stand very nicely..
cheap essay writing service
thesis writing services
[url=https://essayssolution.com/]essay writing services[/url]
what is essay writing
Me gustaMe gusta
Thank you, A lot of posts!
essay writings
homework now
[url=https://essayssolution.com/]essays writing service[/url]
help writing essay
Me gustaMe gusta
You actually explained it really well.
essay rewriter
custom paper
[url=https://essayssolution.com/]writing my essay[/url]
how to write a research essay
Me gustaMe gusta
Thanks a lot, A lot of tips!
research paper
dissertation help
[url=https://essayssolution.com/]argumentative essay topics[/url]
descriptive essay help
Me gustaMe gusta
You suggested this very well!
doctoral dissertation
essay writings
[url=https://essayssolution.com/]essays writing service[/url]
photo essay website
Me gustaMe gusta
Superb posts. Thanks a lot.
help thesis writing
essay writing services reviews
[url=https://essayssolution.com/]essay writing[/url]
essay about writing experience
Me gustaMe gusta